Effektiva sätt att förbättra din styrka och skotteknik

Prova våra övningar hemma på din fritid eller dela dem med din lokala klubb och tränare för att fortsätta utvecklas som fotbollsspelare!
Prova våra övningar hemma på din fritid eller dela dem med din lokala klubb och tränare för att fortsätta utvecklas som fotbollsspelare!
Prova våra övningar hemma på din fritid eller dela dem med din lokala klubb och tränare för att fortsätta utvecklas som fotbollsspelare!
Prova våra övningar hemma på din fritid eller dela dem med din lokala klubb och tränare för att fortsätta utvecklas som fotbollsspelare!

Effektiva sätt att förbättra din styrka och skotteknik

Lär dig hur du kan förbättra dig som spelare med övningar hemma, personlig träning och på våra internationella evenemang.

Nedan delar vi några övningar som vi undervisar genom vårt virtuella program, NF Virtual Academy. Du kan prova dessa övningar på din egen fritid, vi fokuserar på hur du kan förbättra din skotteknik samt bygga upp din fysisk. Du är fri att dela dessa övningar med ditt lokala lag och tränare.

Du är också välkommen att delta i NF International evenemang om du vill få en fullständig känsla av alla våra träningsmetoder för att förbättra dig själv i alla aspekter i spelet.

Styrkeövningar hemifrån

Möt våra professionella tränare från NF Academy, med tränareerfarenhet ifrån portugisiska akademier i toppklass.

Planen är att du gör alla fysiska träningsövningar i tre sets med 15 eller 20 repetitioner. Det är viktigt att du fokuserar på din teknik, kroppsposition och din andning medan du gör övningarna. Vila 30 sekunder mellan uppsättningarna, ät väl innan du börjar din träning, drick mycket vatten och gör ditt bästa!

LÄS OCKSÅ: Maximera din potential i sommar

FÖRBÄTTRA DIN SKOTTEKNIK

Här är fyra övningar som du kan använda på din fritid och / eller visa din lokala tränare att använda under dina träningspass med din lokala klubb. För att börja behöver du specifika mål i åtanke när du skjuter, fokusera på nedre och övre hörnen.
Om möjligt, placera små mål i det stora målet för att ha specifika områden som mål. Fokusera på olika ytor när du skjuter bollen.

Vi har också listat varianter till övningarna om du vill ta dem ett steg längre, du kan också utmana dig själv med övningarna genom att räkna hur många mål du har gjort eller skapa ett poängsystem med de områden där du gör poäng (till exempel nedre hörnen 10 poäng, mediumhögt eller krysset 25 poäng).

Vi rekommenderar en varaktighet av 8-10 repetitioner med varje fot på den första övningen och en repetition av 4-6 repetitioner för den andra, tredje och fjärde övningen med en 30-sekunders vila mellan repetitionerna för alla övningar.

LÄS OCKSÅ: Begränsade platser på grund av COVID-19

Illustration av den första skjutövningen.
Illustration av den första skjutövningen.

Övning 1
Få en bakåtpass från en annan spelare och avsluta med ett tillslag efter en “falsk rörelse”. Skjut nära straffområdet med samma fot som sidan där du tar emot bollen från. Skjut ett precisionskott till samma hörn som du är inriktad på. Använd den inre delen av foten.

Prova gärna övningen genom att ta emot bollen i luften för att göra ett tillslag på midjehöjd.

Illustration av den andra skjutövningen.
Illustration av den andra skjutövningen.

Övning 2
Driv bollen från startpunkten med en bra fart när du går mot konen (försvararen) och gör en dribling från insidan och utsidan till “avslutningsområdet”, där ska du skjuta ett skott som går mot bortre stolpen.

Prova gärna övningen genom att skjuta mot första stolpen med precision i både högre och nedre hörn.

Illustration av den tredje skjutövningen.
Illustration av den tredje skjutövningen.

Övning 3
Driv bollen från startpunkten med bra takt mot konen (försvararen), där gör du en 1-2 kombination med en annan spelare för att ta emot bollen bakom “försvararen”. Styr ditt första tillslag till insidan av “avslutningsområdet” och vid den andra beröringen skjuter du ett skott mot bortre stolpen.

Prova gärna övningen genom att skjuta mot första stolpen med precision i både högre och nedre hörn, gärna med ett tillslag, och du kan också starta övningen genom att ta emot en boll som kommer från luften.

Illustration av den fjärde skjutövningen.
Illustration av den fjärde skjutövningen.

Övning 4
Spelaren med ryggen vänd mot målet får en pass som på ett valfritt, tekniskt sätt tar sig förbi konen (försvararen) utan att röra försvararen, för att sedan omedelbart vända sig om för att skjuta.
Idealiskt arbetar spelare på så få beröringar som möjligt, 2 till 3 max för att förbereda sig för ett skott. Börja från att komma bakom försvararen för att undvika att vara i hans synområde och förhåll dig till det verkliga scenariot.
Skjut med motsatt fot på sidan du går mot: till vänster skjuter du med höger och på andra sidan är det motsatsen. I mitten får du själv bestämma men du ska alltid arbeta med båda fötterna.

Prova gärna övningen genom at ta emot bollen från luften.

Personlig uppföljning från våra professionella tränare

NF Virutal Academy är ett bra komplement för alla spelare, oavsett klubbsituation.
NF Virutal Academy är ett bra komplement för alla spelare, oavsett klubbsituation.

De nämnda övningarna är en del av NF Virtual Academy programmet, vilket är ett bra program för spelare att vidareutveckla och förbättras hemifrån, där du kommer att arbeta nära med en professionell NF Academy tränare.

I våra en- eller tre-månaders Virtual Academy program får spelare fysiska, tekniska och teoretiska träningsutmaningar och övningar från tränaren varje vecka. Det betyder att du kan vara var som helst i världen och träna.

Varje spelare kommer också att få individuell uppföljning och feedback genom veckovis videosamtal för att utvärdera tränings- och förbättringsområdena för optimal utveckling.

Prova gratis genom att registrera dig här för vår kostnadsfria testversion.

Kommande NF International Evenemang

No Events

Se översikten över alla våra evenemang här

HITTA DITT EVENT

- Välj ett alternativ - Du kommer automatiskt att omdirigeras till ditt valda alternativ -

Start typing and press Enter to search