Varför och hur tränar man sin svaga fot?

NF Academy
NF Academy

Varför och hur tränar man sin svaga fot?

Förstå varför det är avgörande för ungdomsspelare att ha en fin svag fot och hur enkelt det är att börja förbättra sig på rätt sätt under ditt nästa träningspass.

Många spelare frågar sig själva: Varför behöver jag träna min svaga fot om min dominerande fot redan är bra nog?

I dagens fotboll är match situationerna så snabba att den extra sekund som man tar på sig för att anpassa sig till den mer dominerande foten kan ta för lång tid, vilket i sig kan kosta jaget och laget ett mål (eller en vinst!).

En bra svag fot gör det mycket lättare att anpassa sig till varje match situation. Att ha en bra första touch med båda fötterna gör det möjligt för spelare att röra sig i båda riktningarna när bollen kommer till en, man kan välja att skjuta vid rätt tidpunkt med båda fötterna, och man lyckas bättre med avgörande passningar, som kan sätta lagkamraterna i en-mot-en-situation med målvakten.

Denna färdighet är något som NF Academy också försöker motivera spelare att börja arbeta med under NF Academys lokala evenemang. Klicka här för att se våra kommande evenemang i din region.

NF Academy Coach David Fernandes
David Fernandes gick med i NF Academy för några månader sedan, och han är imponerad av hur hans arbete hjälper spelarna att utvecklas.

TRÄNA DIN SVAGA FOT

Det finns inga hemligheter när det kommer till att träna din svaga fot, du måste upprepa och upprepa och upprepa olika rörelser i olika sammanhang, som du redan gör med din dominerande fot. Jag föreslår att alla spelare gör detta, och i de flesta fall kommer spelarna att bli förvånade över resultaten efter några månader,

säger NF tränaren David Fernandes, som för närvarande arbetar med våra ungdomsspelare i Norge.

Det finns inga vetenskapliga och komplexa metoder för att träna din svaga fot; det handlar om upprepade träning. Under nästa träningspass, försök att använda båda fötterna för alla träningar du gör.

Nedan hittar du några förslag från våra tränare för att börja träna redan idag.

FÖRESLAGNA ÖVNINGAR

NYBÖRJARÖVNINGAR SOM DU KAN ÖVA VAR SOM HELST

Att börja med grundläggande och individuella övningar kan vara en bra idé. Exemplen nedan är bara några av de dussintals möjligheter som fotbollsspelare kan prova på. Ändå markerar vi dessa som en utlösare för att förbättra bollkontrollen med den svaga foten och för att det ska vara möjligt för ungdomar att göra det var som helst, för att du ska undvika att vänta på när nästa träningspass ska börja.

BOLLKONTROLL ÖVNINGAR

Nedan finns några förslag för att utveckla din bollkontroll med din svaga fot. Kom ihåg att fortsätta använda din dominerande fot; målet är att behärska bollkontrollen med båda fötterna.

PASSNINGSSPEL ÖVNINGAR

Passningsspel är en av de viktigaste fotbollskunskaperna; oavsett spelarens position finns det många ögonblick i fotbollen där goda färdigheter med båda fötterna kommer att göra skillnad. Fokusera på din svaga fot, men återigen, träna alltid båda fötterna.

NF ACADEMY ÖVNINGAR OCH STÖD

Du kan titta på tidigare övningar som NF Academy publicerade här:
Bollkontroll -> https://www.nfacademy.se/effektiva-satt-att-forbattra-din-rorlighet-och-bollkontroll/
Avsult -> https://www.nfacademy.se/effektiva-satt-att-forbattra-din-styrka-och-skotteknik/

Förhoppningsvis kommer dessa enkla träningstips att låta dig kontrollera bollen på fotbollsplan bättre. Målet är att utsätta den mindre skickliga foten för nya scenarier, där den gör det möjligt för rörelser att vara mindre styva, mer flytande och snabbare.

För att du ska ta bättre beslut i matchsituationer, försök att tillämpa var och en av dem i dina rutiner.

Vill du arbeta med NF Coach support och vägledning? Kontakta oss.

NF Academy Coach João Plantier

EN SISTA INPUT FRÅN VÅR SPORTDIREKTÖR JOÃO PLANTIER

Det är viktigt att skapa övningar där framgång inte alltid garanteras.

”Det är viktigt när vi tränar individuellt att vi försöker skapa ett matchliknande sammanhang. I matcherna handlar det inte bara om att fokusera på skott eller passningsspel, utan också om många situationer runt oss, som lagkamrater, motståndare, tränare som pratar och föräldrar som pratar. Det är möjligt i individuell träning att skapa olika stimuli genom visuella stimuli – olika färger för olika mål, hörselstimuli genom tränarens/faderns instruktioner och sensoriska stimuli genom beröring/tryck för att bestämma vart jag ska.”

“För att träna så nära matchsituationer som möjligt behöver vi bara en person för att skapa dessa stimuli.”

“Det är viktigt att skapa övningar där framgång inte alltid garanteras. Förhållandet mellan framgång och misslyckande gör övningarna mer stimulerande. Till exempel “räkna antalet gånger du kan passa bollen på 30 sekunder från samma avstånd” eller “hur lång tid det tar för mig att springa en rutt”, allt relaterat till den icke-dominerande foten.”

“När vi tränar den icke-dominerande foten gör vi inte bara övningar som kommer att fungera i vår motoriska/biomekaniska aspekt, vi tränar också sinnet samtidigt.”

KOMMANDE NF EVENEMANG

No Events

Se översikten över alla våra evenemang här

KONTAKTA OSS


Läs mer om vår användning av cookies: Cookies | Integritetspolicy


* Dessa fält krävs.

Start typing and press Enter to search